Naturkunskap med ett didaktiskt perspektiv 5
22.5 HPDelkurs 1: Självständigt arbete, 15 hp
Delkursen ges på helfart de fem första veckorna och därefter på halvfart läsperiod 5.
Kursen består av ett individuellt vetenskapligt arbete, som studenten väljer i samråd med examinator och/eller handledare. Arbetet ska bygga på studentens tidigare studier i naturkunskap/naturkunskapsdidaktik och utgöra en fördjupning av dessa. Parallellt med det individuella arbetet ska även litteraturstudier genomföras. Undervisningen utgörs av handledningssamtal och seminarier.
Delkurs 2: Klimatförändringar med ett didaktiskt perspektiv, 7,5 hp
Delkursen ges på halvfart läsperiod 5.
Kursen syftar till att ge grundläggande och fördjupande kunskaper om klimatförändringar på lokal, regional och global nivå. I kursen behandlas grunderna för orsaker till klimatförändring i ett historiskt, nutida och framtida perspektiv. Klimatförändringarnas konsekvenser för olika ekosystem, sektorer i samhället och människor i olika delar av världen belyses, samt strategier för klimatanpassning och kunskaper om hur klimatpåverkan kan bli hållbar. Didaktisk teoribildning och forskning om klimatförändringar och hållbar utveckling diskuteras. Hur läraren använder styrdokumenten vid planering av undervisning kring klimatförändringar.
Delkursen ges på helfart de fem första veckorna och därefter på halvfart läsperiod 5.
Kursen består av ett individuellt vetenskapligt arbete, som studenten väljer i samråd med examinator och/eller handledare. Arbetet ska bygga på studentens tidigare studier i naturkunskap/naturkunskapsdidaktik och utgöra en fördjupning av dessa. Parallellt med det individuella arbetet ska även litteraturstudier genomföras. Undervisningen utgörs av handledningssamtal och seminarier.
Delkurs 2: Klimatförändringar med ett didaktiskt perspektiv, 7,5 hp
Delkursen ges på halvfart läsperiod 5.
Kursen syftar till att ge grundläggande och fördjupande kunskaper om klimatförändringar på lokal, regional och global nivå. I kursen behandlas grunderna för orsaker till klimatförändring i ett historiskt, nutida och framtida perspektiv. Klimatförändringarnas konsekvenser för olika ekosystem, sektorer i samhället och människor i olika delar av världen belyses, samt strategier för klimatanpassning och kunskaper om hur klimatpåverkan kan bli hållbar. Didaktisk teoribildning och forskning om klimatförändringar och hållbar utveckling diskuteras. Hur läraren använder styrdokumenten vid planering av undervisning kring klimatförändringar.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Naturkunskap med didaktiskt perspektiv 75hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Naturkunskap (läses år 5)