Pilot-STEP

Under hösten 2017 startades ett projekt inom förskollärarutbildningen, pilot-STEP (2017-2020), där en grupp forskare arbetar specifikt med en stärkt koppling mellan programmets innehållsliga delar, den verksamhetsförlagda delen (VFU) och den forskning som bedrivs inom UBB vilken särskilt fokuserar värdegrundsaspekter.
Pilot-STEP omfattar en fokusgrupp om cirka 15 studenter som hösten 2017 påbörjade sin utbildning vid campus. Forskare och studenter möts i samtal 1 timme varje vecka. Dessa möten formas tillsammans med studenterna och belyser frågor som bland annat rör vardagliga möten med barn, lärare, föräldrar eller samhälleliga frågor- små eller stora, relaterade till demokrati.
Pilot–STEP bidrar till en stärkt forskningsanknytning av förskollärarutbildningen. Genom att följa dessa studenters lärartillblivelse under 3, 5 år fokuseras lärares agens, det vill säga handlingsmöjligheter för att verka som särskilt skickliga lärare gällande värdegrundsfrågor. Kortfattat betyder det att vi antar ett perspektiv där studenternas bakgrunder och tidigare erfarenheter liksom den utbildning, de möten och händelser som sker på såväl universitetet som på VFU-platserna bidrar till att forma dem i sin blivande lärarroll. I förlängningen bidrar dessa erfarenheter gemensamt till en handlingsberedskap som lärare förfogar över i möten med barn, kollegor, föräldrar, politiker och ev. övriga intressenter i samhället.
Projektet utvärderas under tiden, men framförallt det sista halvåret då vi tillsammans med ansvariga för lärarutbildningen kan dra nytta av projektets erfarenheter och skapa permanenta samverkansformer.
