Blended learning och digitala resurser
Blended learning bygger på att fysiska möten och digitalt stöttad undervisning och examination samordnas till en genomarbetad helhet. Blended learning kan vara ett sätt för lärare att utvidga sin repertoar av undervisningsformer som stödjer studenternas utveckling av förmågor och kunskaper i ämnen. Syftet är att öka studenternas kritiska och kreativa förmåga, deras förmåga till problemlösning samt att öka antalet studenter som klarar sin utbildning. På Universitetspedagogiska enheten bygger arbetet med blended learning på tre hörnstenar.

1. Constructive Alignment
Den första hörnstenen är constructive alignment, d.v.s. att lärandemål, examination och undervisning skall länkas ihop till en sammanhållen linje. Detta innebär att lärare baserar undervisningen på kursplanernas lärandemål, säkerställer att samtliga lärandemål examineras på relevanta sätt och skapar undervisning där studenterna får möjlighet och ansvar att utveckla de förmågor som examinationen kräver.
2. Studentcentrerad undervisning och lärande baserad på studentaktiva arbetsformer
Den andra hörnstenen är studentcentrerad undervisning och lärande baserad på studentaktiva arbetsformer. Studenter behöver läsa, skriva, diskutera, lösa problem, presentera, repetera o.s.v. för att utveckla förmågor som beskrivs i olika lärandemål. I studentcentrerad undervisning och lärande strävar man efter att studenterna blir viktiga lärresurser för varandra. Detta kan ske genom att undervisningsformerna organiseras så att studenterna ska t.ex. läsa, kommentera och kritiskt granska material som medstudenterna skapat, materialet blir genom detta läromedel för andra studenter. Genom att studenterna under hela kursen skriver, diskuterar och genererar olika typer av presentationer, kan deras utveckling göras synlig för både dem själva och för läraren. De presentationer som skapas av studenterna är grunden för dem att få tät och relevant återkoppling på sin utveckling.
3. Digitala resurser
Den tredje hörnstenen i arbetet med blended learning är digitala resurser. Digital teknik är central i blended learning och används för skapande, för experiment och undersökningar, för kommunikation och administration. Studenterna kan skapa texter, bilder, filmer, instruktioner, musik, presentationer. Man kan använda simulatorer för experiment och undersökningar. Lärare och studenter kan använda digitala tjänster för att administrera och organisera sitt arbete. Den digitala tekniken gör det möjligt att pendla mellan att arbeta enskilt och flera tillsammans med samma material.
Att integrera nya former för undervisning och examination som man tidigare inte använt sig av tar tid. En omformning av undervisning till blended learning innebär en övergång till delvis andra former för undervisning och examination. Såväl lärare som studenter som administration behöver tid och andra resurser för att kunna integrera blended learning i undervisningen. Ett sätt att börja omforma kurser till blended learning är att byta ut någon eller några synkrona föreläsningar mot en kombination av online-diskussioner, kamratbedömningar, simuleringar, filmade föreläsningar, handledningar, undersökningar, quizzar m.m. Syftet är att göra studenterna mer aktiva i sin utbildning och att frigöra tid för läraren så att direkta möten med studenterna kan ägnas åt individuell handledning, återkoppling, att moderera diskussioner m.m.
Möjligheter till stöd från Universitetspedagogiska enheten
På Karlstads universitet utgår arbetet från den policy och den handlingsplan för blended learning som rektor fattade beslut om i januari 2015. Universitetspedagogiska enheten vid Karlstads universitet är en av de aktörer som har i uppdrag att realisera handlingsplanen. Enheten erbjuder flera typer av stöd för omformning av kurser till blended learning. Personal kan läsa vidare om detta på intranätet (inloggning).
Referenser och fortsatt läsning
John Biggs och Catherine Tang: Teaching for Quality Learning at University
Författarna beskriver idéerna bakom constructive alignment. Syftet är att öka värdet av en universitetsutbildning för studenterna genom att konsekvent arbeta med att länka samman kursplanernas lärandemål med en undervisning som ger studenterna möjlighet att utveckla de förmågor examinationen kräver.
Garrison och Kanuka: Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education
Författarna menar i artikeln att blended learning breddar möjligheterna för studenter att utveckla förmågor till kritiskt, kreativt och komplext tänkande. Författarna anser sig ha forskningsstöd för att detta kan ge bättre studieresultat, nöjdare studenter och färre avhopp, högre genomströmning och färre upplevelser av att misslyckas som student.
Bishop och Verleger: The Flipped Classrom: A Survey of the Research
Flipped classroom är en tillämpning av blended learning. I artikeln definierar Bishop och Verleger flipped classroom som en undervisningsform bestående av två delar: interaktiva gruppaktiviteter i klassrummet och datorbaserad individuell instruktion utanför klassrummet. I artikeln ger författarna en översikt över studentaktiva arbetssätt och relaterad forskning.
Jensen, Kummer och Godoy: Improvements from a Flipped Classroom May Simply Be the Fruits of Active Learning
Författarna föreslår i artikeln att det är studentaktiva arbetssätt som ger fördelar för lärandet snarare än om undervisningen bedrivs i en viss ordning eller distribueras på vissa sätt.
