• 2024-03-28

De förvandlar industrins rester till värdefullt gödningsmedel

I en unik satsning samarbetar Karlstads universitet och företag för att bättre ta vara på industriers sidoströmmar och byta ut ändliga resurser mot förnybara. Målet är att utveckla ett nytt gödningsmedel, som sluter skogens kretslopp och skapar värden för både marknad och miljö.

Det mineralgödsel som vanligtvis används för skogsmarker består av ändliga resurser och kräver mycket energi att framställa. Nu utforskar ledande branschaktörer om en ny typ av gödsel, baserad på näringsrika restflöden från massa- och pappersbruk, kan ersätta den traditionella metoden och minska skogsbrukets klimatavtryck.

• 2024-03-27

Prestigefyllt anslag till forskare vid Karlstads universitet

Stephen De Lisle, biologiforskare vid Karlstads universitet, är en av de fyra mottagarna av Swedish Foundations Starting Grant, SFSG, ett initiativ samordnat av sju forskningsfinansiärer för att stödja framstående forskare vid svenska lärosäten. Hans nya forskningsprojekt syftar till att avslöja hur utvecklingen av könen har påverkat den mångfald vi ser idag.

Anslag från SFSG riktar sig till framstående unga forskare vid svenska lärosäten som erhållit högsta betyg på sin ansökan till Europeiska forskningsrådet ERC, men inte fått finansiering på grund av ERCs begränsade budget. Anslaget till Stephen De Lisle vid Karlstads universitet är det första hittills till en forskare vid något av de nyare universiteten.

Ledningen har ordet: Vår resa med Generativ AI

Mitt inlägg i januari 2023 handlade om lanseringen av ChatGPT som fick stor uppmärksamhet vid premiären några månader tidigare. Jag efterfrågade dialog om hur artificiell intelligens som genererar innehåll och data kan fungera i vår verksamhet. Nu ett år senare ser jag att vi har startat vår resa med generativ AI.

Ett tydligt tecken på att resan har börjat är vår vägledning som vänder sig till lärare och studenter med syfte att uppmuntra och stödja användning av generativ AI på ett ansvarsfullt och ändamålsenligt sätt. Ett annat är lanseringen av Microsoft Copilot, ett risk- och sårbarhetstestat verktyg, som är fritt tillgängligt för användning av alla vid vårt lärosäte. Biblioteket erbjuder numera drop-in stöd för studenter och testar och utvärderar olika generativa AI-verktyg.

• 2024-03-27

Universitetet flaggar på halv stång

Karlstads universitet flaggar onsdagen den 27 mars på halv stång för att hedra tidigare kollegan Kjell Härenstam, tidigare professor i religionsvetenskap med inriktning mot didaktik. År 2014 mottog han, tillsammans med kollegan Marc Katz, Karlstads universitets hedersmedalj för sitt engagemang i universitetets utveckling av samarbeten i indiska Varanasi och Dharamsala.

Kjell Härenstam var en av nyckelgestalterna för etableringen av ämnet religionsvetenskap vid Karlstads universitet. Han började vid Högskolan i Karlstad 1974, i helt nybyggda lokaler på Kronoparken och med 500 studenter på lärarutbildningen. Tillsammans med kollegan Marc Katz, initierade och utvecklade han universitetets engagemang i Varanasi och Dharamsala.

• 2024-03-26

Astronauten Marcus Wandt besöker Karlstad

Den 18 april kommer astronauten Marcus Wandt till Karlstad för att dela med sig av sina erfarenheter från rymden. Marcus, den tredje svensken i rymden, tillbringade 22 dygn ombord på den internationella rymdstationen ISS i januari.

Under dagen kommer han att göra studiebesök på Embracer Group och det nybyggda Kronoteket på Kronoparken för att möta elever och berätta om sina rymderfarenheter.

• 2024-03-26

Forskning kring paradigmskifte inom revisionsbranschen har gett globalt eko

Stora förändringar och ny teknik leder till förväntningar. Johan Lorentzon och Lazarus Fotoh vid Handelshögskolan har undersökt hur förväntningsgapet inom revisionsbranschen påverkar den här förändringen. Forskningen har fått fina omdömen internationellt.

Förklara vad artikeln “Audit digitalization and its consequences on the audit expectation gap: A Critical perspective” tar upp