Medier och kommunikation: Digitala medier och analys
Läs "Digitala medier och analys" och förstå vår digitala värld på djupet.

Lär dig att:
- undersöka hur nya kommunikationsmönster växer fram bland likes, retweets och kommentarer.
- hantera analysverktyg för att undersöka dataflödena kring de stora sociala medieplattformarna.
- behärska avancerade metoder som text mining, link analysis, social network analysis och online ethnography.
Utbildningen bygger på praktiska övningar inom allt från programmeringsgränssnitt till visualisering. Kursutbudet är unikt i Sverige och ligger i framkant internationellt. Merparten av kurserna ges och examineras på engelska, vilket ger dig utmärkta förutsättningar för att konkurrera om jobb världen över.
En het arbetsmarknad
Just nu letar många arbetsgivare efter analytiker som både behärskar sina mätverktyg och har översikt över hela den analytiska processen – personer som kan genomföra och leda undersökningar med precision och som samtidigt är kapabla att sätta in resultaten i ett vidare sammanhang.
Katarina Wangler Björk, Senior Manager vid EY Advisory, har varit en samarbetspartner i utvecklingen av det nya programmet. Hon beskriver att den strategiska affärsutvecklingen i stort rör sig alltmer mot ett kundperspektiv: ”Konkurrensfördelar idag handlar om att sätta kundernas behov i centrum. Företag måste bygga sin verksamhet kring insikter om kundernas beteenden och kommunikationslandskap, annars har de ingen chans på framtidens marknad.”
Digitaliseringen och uppkomsten av sociala medier har medfört helt nya villkor i och med att tillgången till data har ökat. Men det är inte datamängden i sig som är avgörande: ”Det egentliga övertaget har inte de som har mest data, utan de som vet hur man använder den – de som kan ställa de rätta frågorna. Det handlar om att förstå beteenden och mönster, att kunna avgöra vad som händer på sikt. Den kompetensen saknas hos många etablerade företag som fortfarande är i en fas av tidigt vaknande.”
Den kombination av övergripande kommunikationsperspektiv och praktiska färdigheter som den nya utbildningen erbjuder ligger därmed precis rätt i tiden: ”Behovet av dataanalytiker växer ständigt, men de som kommer att utmärka sig är de som kan översätta resultat till strategier. Det kräver ett annat sätt att jobba på där både detaljerna, det operativa och den samhälleliga kontexten alltid finns med i bilden. Att sätta fokus på den förmågan är unik för just den här utbildningen.”
Anders Lithner, VD på analysföretaget Inizio och även han en samarbetspartner i utvecklingen av programmet, menar att uppdelningen mellan den digitala och den analoga världen inte längre håller: "Allt som sker idag berörs av den digitala utvecklingen. Det kanske är för tidigt att säga att världen är styrd av data, men den är i varje fall 'data informed' och kommer att bli det i allt högre utsträckning." Det är här behovet av nya kompetenser kommer in i bilden: "Dataanalyser kan bedrivas på två olika plan: Man kan använda data för att kontinuerligt göra små förbättringar på detaljnivån – som t.ex. optimeringar baserad på Web Analytics – och så kan man använda data för att nå en övergripande förståelse – t.ex. att få inblick i kulturella trender via Big Data-analyser. För att lyckas med sin digitala strategi gäller det att kunna röra sig smidigt mellan dessa sfärer."
Programmet "Digitala medier och analys" ser han som en idealisk integration av tekniska färdigheter och kulturella kunskaper: "Programmet har ett digitalt DNA, men lägger samtidigt stort fokus på samhällsfrågor. Det är precis den kombinationen som branschen behöver i nuläget: Personer som kan den tekniska biten, men som också kan tolka analysresultaten och koppla dem till strukturer i samhället i stort."
Utöver dessa är ett flertal andra företag och organisationer involverade i utbildningen som samarbetspartners och bidrar med datamaterial och egna undersökningsfrågor. Genom regelbundna expertföreläsningar skapas dessutom en nära kontakt med branschen.
Tre spännande år
Du påbörjar din utbildning tillsammans med våra två andra inriktningar – Kommunikation & PR och Visuell kommunikation och Design – och lär dig grunderna i medie- och kommunikationsvetenskap. Sedan fördjupar du dig i den aktuella forskningen och teoribildningen inom fältet digitala medier: Hur har synen på publiken förändrats i och med sociala mediers framväxt? Vilka konsekvenser har Big Data för samhällets utveckling? Vems algoritmer styr våra nyhetsflöden och musiklyssning? Diskussioner som dessa förbereder dig för kärnan i utbildningen, som består av verklighetsbaserade case där du lär dig använda avancerade metoder i dataanalys.
Du får en grundlig genomgång av både etablerade och nya verktyg och kommer att få experimentera med en rad olika metoder. Du får en bättre förståelse för digitala mediers tekniska infrastruktur och lär dig hur man får tillgång till data via plattformarnas programmeringsgränssnitt. Men till skillnad från många tekniska utbildningar stannar det inte vid de praktiska färdigheterna. Efter projekten jobbar vi vidare med de svåra frågorna: Vilka är dataanalysens ekonomiska förutsättningar? Hur spelar maktförhållanden och etiska frågor in? Var går gränsen mellan legitim datainsamling och övervakning? När blir en snygg datavisualisering till ett manipulativt verktyg? Det är din förmåga att reflektera kring frågor som dessa som kommer att utmärka dig som analytiker.
Större projektarbeten mot slutet av utbildningen ger dig möjlighet att väva ihop dina praktiska och teoretiska färdigheter och att stärka din kompetens för konceptutveckling, problemlösning och projektledning. Under en termin med valfria studier kan du bredda dina kunskaper i andra ämnen, skapa värdefulla kontakter till arbetslivet eller studera vid något av våra partneruniversitet utomlands.
