Edudans och matematik
Vi erbjuder workshoppar i EduDance som är en världsomfattande pedagogisk metod. Dans och rörelse används som medel för att lära sig om, och förstärka kunskaper i, grundskolans ämnen genom kroppsliga gestaltande upplevelser. Detta kan göras i möte med många olika ämnen och ämnesinnehåll.
Målgrupp: lärare i åk F-3
Vi gestaltar såväl enskilt som tillsammans i grupp grundläggande matematiska begrepp som bakom, framför, bredvid, över och under. Vi övar taluppfattning och turordning genom dansfraser och samarbetar som tiokompisarna gör.
Målgrupp: lärare i åk 4-6
Vi förstår och samarbetar kring geometriska former i kroppen och rummet. Vi utforskar även vinklar och grader. T ex vilka geometriska former kan vi bilda i våra egna kroppar, kan vi finna både liksidiga och rätvinkliga trianglar, kvadrater och romber? Hur kan vi göra en dans om geometri?
Målgrupp: lärare i åk 7-9
Vi löser problem genom att mäta och dansa volym och area. Vi lär oss att tyda och räkna ut ekvationer genom gestaltningssamarbeten där likamedtecknet har en central roll i framförandet. Vi utforskar symmetri och asymmetri.