Högre seminarium: Att göra förort
Högre seminariet i svenska språket.
Karin Senter, fil.dr. och universitetslektor i nordiska språk vid Uppsala universitet, presenterar sin avhandling Att göra förort: Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund. (Länk till avhandlingen)
Beskrivning
Att göra förort: Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund
Seminariet utgår från avhandlingen Att göra förort. Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund (2022) som lades fram i höstas. I avhandlingen följs en gymnasieklass på ett högskoleförberedande program, där alla ungdomar har minoritetstillhörighet, är flerspråkiga och hemmahöriga i någon mångspråkig förort i Stockholmsområdet. Avhandlingens teoretiska och metodologiska utgångspunkt är lingvistisk etnografi – en relativt ny forskningsriktning, där den huvudsakliga metoden för materialinsamling är deltagande observation.
Fokuset i avhandlingsstudien, och därmed också under seminariet, är tredelat. För det första har studien ett deskriptivt fokus på vilka språkliga resurser de förortsförankrade deltagarna använder. För det andra ligger fokus på hur deltagarna positionerar sig genom språk och andra medel (se Davies och Harré 1990), främst i relation till så kallade ”majoritetsungdomar” på skolan (vita ungdomar med medelklassbakgrund) som genomgående utgör ett jämförelseobjekt när det gäller tal och livsstil. För det tredje intresserar sig avhandlingen sig för om, och i sådana hur, förortsförankrat tal kan benämnas utan att fixeras, och den begreppsapparat som används för att beteckna förortsförankrat tal – förortsförankrat/-indexerat tal och förortsslang och förortssvenska – presenteras och diskuteras (se även Bijvoet & Fraurud 2016; Bijvoet & Senter 2021).
Under seminariet varvas presentation av avhandlingens innehåll med ljudklipp ur materialet, vilket förhoppningsvis ska uppmuntra till reflektion och diskussion.
Referenser
Bijvoet, Ellen & Fraurud, Kari, 2016: What’s the target? A folk linguistic study of young Stockholmers’ construction of linguistic norm and variation. Language Awareness, Vol. 25. S. 17–39.
Bijvoet, Ellen & Senter, Karin, 2021: Förortsförankrat tal – ett inifrån och ett utifrånperspektiv. Språk och stil, NF 31:1, 2021. S. 166–200.
Davies, Bronwyn & Harré, Rom, 1990: Positioning the Discursive Production of Selves. Journal for the Theory of Social Behaviour, 20:1. S. 43–63.
Senter, Karin, 2022: Att göra förort. Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund. Diss. Uppsala: Uppsala universitet.
Händelsen är öppen för allmänheten.
Upplysningar
- Nils Dverstorp
Ämnesföreträdare svenska språket
E-post: nils.dverstorp@kau.se