Docentföreläsningar i matematikens didaktik
Den 12 juni hålls två docentläsningar i matematikens didaktik.
Jorryt van Bommel, docentföreläsning - Först visste jag ingenting men nu kan jag allt!
Klockan 9.30–10.15, Ljungberssalen (”Ägget”) 21A244
Den matematikundervisning elever möter påverkar vilken matematik de ges möjlighet att lära och även, minst lika viktigt, vad de lär sig att matematik är, hur matematikundervisning går till samt hur de ser på sin egen förmåga att lära matematik. Möjligheterna med att undervisa matematik i förskoleklass genom problemlösning presenteras genom elevernas, lärarnas och forskarnas reflektioner.
Yvonne Liljekvist, docentföreläsning - Vi pratar mer matte nuförtiden – inte bara jag som har svaren
Klockan 10.25–11.10, Ljungberssalen (”Ägget”) 21A244
Undervisningstraditionen i grundskolans matematik håller på att förändras. Lärare söker efter metoder och modeller för att undervisningen ska ge bättre möjligheter till kommunikation om och med matematik. Föreläsningen tar sin utgångspunkt i forskning om grundskolans algebraundervisning för att visa möjligheter och utmaningar i den förändrade undervisningstraditionen.
Jorryt van Bommel och Yvonne Liljekvist, föreläsning - Det gränslösa lärarrummet där lärare fortbildar varandra
Klockan 11.20–11.40, Ljungberssalen (”Ägget”) 21A244
Sveriges lärare har via sociala medier tillgång till ett utvidgat, digitalt, kollegium där lärare i olika ämnen och på olika stadier utbyter erfarenheter. Men är det verkligen någon kvalitet i det som pågår? Lär man sig något? I den här föreläsningen presenteras resultat från en treårig studie där vi undersökt interaktionen i Facebookgrupper för lärare – och det finns mycket att lära!
Därefter mottagning med enklare förtäring.