Disputation i pedagogiskt arbete
Stina Gårlin försvarar sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete "Du och Jag. Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum"
Doktorsavhandling Gårlin 2021:17
Avhandlingen handlar om följande (ur baksidestexten):
”Denna avhandling handlar om literacypraktiker i en resursskola år 7-9 för elever med diagnos inom Autismspektrum (AST). Elever med diagnos inom AST har under lång tid visat sig ha en otillfredsställande skoltillvaro, vilket visat sig i form av hög skolfrånvaro och att alltför många elever inte uppnår gymnasiebehörighet efter avslutad grundskola. Forskning visar att AST kan medföra svårigheter med läs- och skrivlärande. Detta lärande är en central förutsättning för att uppnå skolans krav. Klassrumsstudier med fokus på läsande och skrivande i undervisningen har dock saknats. Med en social syn på literacy bidrar den här studien med kunskap om hur deltagande i klassrummets literacypraktiker gestaltar sig för elevgruppen. Studien visar hur relationella aspekter är avgörande för deltagarnas interaktioner kring text. Martin Bubers relationsfilosofi utgör tyngdpunkten i avhandlingens teoretiska ramverk, där begreppsparen Jag-Du och Jag-Det används för att tolka empiriska exempel och synliggöra pedagogernas förhållningssätt i möten med elev och text. Resultatet visar att båda dessa sätt att möta eleverna har betydelse för elevernas möjligheter till deltagande i literacypraktiker, vilket i förlängningen skapar förutsättningar för lärande.”
Händelsen är öppen för allmänheten.
Medverkande
- Anneli Frelin, opponent, professor, Högskolan i Gävle
- Anders Gustavsson, betygsnämnd, professor emeritus, Stockholms universitet
- Catarina Schmidt, betygsnämnd, docent, Jönköping University
- Katarina Plank, betygsnämnd, docent, Karlstads universitet
Upplysningar
- Cathrine Andersson Busch
Telefon: 054-700 1848
E-post: cathrine.andersson-busch@kau.se
Med anledning av den pågående Covid-19 pandemin kommer disputationen att ske via Zoom.
Vänligen följ instruktionerna nedan för att delta via Zoom:
- Använd denna länk för att delta.
- Logga in tidigast kl. 09.45 och senast kl. 10.00
- Stäng av din mikrofon och kamera. Under disputationen är det endast respondent, opponent och betygsnämnd som är tillåtna att använda mikrofon och kamera. Därefter kommer ordförande att erbjuda övriga åhörare att ställa frågor till respondenten.
- Teknisk support kommer endast att erbjudas till opponent och betygsnämndsledamöter.