Disputation i historia
Åsa Melin försvarar sin doktorsavhandling i historia, "Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968"
Doktorsavhandling Melin 2022:23
Nedan följer en kort beskrivning av innehållet (ur baksidestexten):
År 1962 fattade den svenska riksdagen beslutet om införandet av nioårig enhetsskola, grundskolan. Det var ett beslut som föregåtts av utredningar, debatter och en försöksverksamhet och som förändrade det skolsystem som funnits i Sverige i omkring 100 år. Idén med enhetsskola var att demokratisera skolväsendet genom att alla skulle ha rätt till likvärdig utbildning och att skillnader mellan regioner, plaster och elever skulle motverkas. Det var kommunerna som hade ansvaret att genomföra statens beslut och att införa enhetsskola trots att tilltron brast till kommunerna att hantera genomförandet. Rimligheten av den misstron kan emellertid ifrågasättas. Denna undersökning av etableringen av grundskolan åren 1950–1968 i två Värmländska kommuner, Arvika och Storfors med skiftande lokala förhållanden och förutsättningar, visar hur införandet av grundskolan påverkades av lokala intressen och lokala förhållanden. Ytterligare resultat är att processer i sidled, inom och mellan kommunerna, tillsammans med kommunernas traditioner samt enskilda aktörer var centrala för etableringen av grundskolan
Händelsen är öppen för allmänheten.
Medverkande
- Esbjörn Larsson, opponent, professor, Uppsala universitet
- Johannes Westberg, betygsnämnd, professor, University of Groningen
- Malin Thor Tureby, betygsnämnd, professor, Malmö universitet
- Eva Svensson, betygsnämnd, professor, Karlstads universitet
Upplysningar
- Maria Alakangas
Telefon: 076 101 2172
E-post: maria.alakangas@kau.se