Hej Malin Rudström, grundskollärare i årkurs 4-6...

...Om man inte vet vad det innebär att vara lärare i grundskolan för årkurs 4-6, men är nyfiken på yrket. Vad skulle du vilja berätta då?
— Oj, vart ska man börja? Det första jag tänker på är att det är ett yrke som är tufft, krävande, intensivt och känslomässigt engagerande men jag hoppas att jag inte skrämmer bort någon nu, för trots det så är det enligt mig ett fantastiskt stimulerande jobb!
— I läraryrket är ingen dag den andra lik även om man som betraktare kanske kan tro det. För mig är att vara lärare att man har ett intresse för att skapa relationer, att man är nyfiken på de elever man möter och att man är beredd på att våga lägga tid på att skapa goda rutiner i klassrummet. När man har uppnått det kan man få vara med och se hur det händer magiska saker bland eleverna och det är så häftigt! Du kan få ta del av oerhört kloka tankar, du kan få se elever som vågar misslyckas för att så småningom lyckas, du kan få vara med och uppleva ett spann av olika känslor under en dag och det är otroligt inspirerande. Det är allt det här och lite till som gör att man i sin planering vänder och vrider på olika arbetssätt och metoder för att få eleverna att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Det är definitivt mötet med eleverna som inspirerar mig att fortsätta utveckla min undervisning och gör att läraryrket är det bästa yrket!
Varför ska man utbilda sig till lärare?
— Jag tycker att man ska utbilda sig till lärare för att få vara med om otroliga möten med fantastiska elever. Även om man ibland kan tycka att man lägger tid på mycket annat i läraryrket så är mötet och resan utan tvekan det absolut roligaste. Ingen dag är den andra lik och du kommer garanterat inte hinna bli uttråkad.
Hur kan en dag se ut på ditt jobb?
— Så här kan en dag se ut:
7:45 Min arbetsdag startar. Går alltid in och läser eventuella mail, samt kollar sjukfrånvaro.
8:00 Elevernas skoldag startar. Om schemat tillåter börjar vi gärna med en stunds högläsning medan eleverna får ”vakna” till litegrann. Därefter kan vi hinna med både svenska och matematik innan första rasten.
9:50 Rastvärd
10:10 Jag är resurs åt läraren som är ansvarig för engelska och so, alternativt lite egen planeringstid.
12:00 Pedagogisk lunch
12:20-12:50 Egen rast
12:50 – 13:30 No
När eleverna går hem för dagen kan det vara möte i arbetslaget, eller på skolan. Om inte så fylls tiden snabbt med diverse telefonsamtal, mail eller planering som behöver utföras.Jag avslutar oftast dagen omkring 16-tiden.
Är det något speciellt som du tycker kan vara bra att veta för en student innan den gör sin första VFU?
— Se det för vad det är, en del av din utbildning. Våga fråga, våga prova, våga misslyckas och våga prova igen. Att vara lärare kommer inte av sig själv, det krävs år av erfarenhet. Ta dig tid att sätta dig in i olika rutiner som finns i skolvärlden, delta på så många olika möten och konferenser som möjligt. Besök gärna andra lärare på skolan, det är erfarenhet att få studera hur olika lärare gör. Ta tillvara på tiden ute på skolorna, det är där det verkligen händer!
