Språk-, skriv- och läsutveckling ur ett inkluderande perspektiv I
7.5 HPKursens syfte är att ge fördjupade kunskaper om språk-, skriv- och läsutveckling. Vidare behandlas och fördjupas läraryrkets behov av att på vetenskaplig grund kunna identifiera och utforma arbetssätt och arbetsmiljöer med målet att kunna stödja alla barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- teorier om språk-, skriv- och läsutveckling,
- undervisningsmodeller och metoder för språk-, skriv- och läsutveckling,
- kartläggning och analys av språkliga lärmiljöer,
- intervju och observation som forskningsmetod.
- teorier om språk-, skriv- och läsutveckling,
- undervisningsmodeller och metoder för språk-, skriv- och läsutveckling,
- kartläggning och analys av språkliga lärmiljöer,
- intervju och observation som forskningsmetod.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Lärarexamen omfattande minst 180 hp alternativt 30 hp inom samhällsvetenskap eller beteendevetenskap på G2F-nivå eller högre. Gymnasiets svenska kurs B/3 eller Svenska som andra språk kurs B/3 samt Engelska kurs A/6. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
SPASL1
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.