Nyhetsarkiv för Cs

2024-03-15
Hackningsklubben på Karlstads universitet har spelat HackTheBox Cyber Apocalypse 2024 och landade på plats 112 av hela 5693 internationella lag vilket innebär en placering i top 2%! Klubben löste 44 av 67 utmaningar inom ämnena: Forensics, Web, Reversing, Crypto, Pwn, Blockchain, och Hardware. Läs mer om tävlingen här: https://www.hackthebox.com/events/cyber-apocalypse-2024
2024-03-12
One6G är en ideell förening med över 100 akademiska och industriella medlemmar. Karlstads universitet kan använda One6Gs nätverk för att etablera strategiska samarbeten och partnerskap med andra medlemmar i One6G. – Som medlem i One6G kan vi föreslå nya eller delta i befintliga gemensamma forskningsteman som en del av One6Gs arbetsgrupper.
2024-03-05
6G-PATH (6G-pilots and Trials Through Europe) är ett nytt projekt inom Horizon Europe där datavetenskap och omvårdnad vid Karlstads universitet deltar. Projektet ska utveckla lösningar för utbildningsområdet Hälsa. 6G förväntas introducera nya teknologier som kommer att möjliggöra innovativa användningsområden.
2024-02-08

Sveriges nya cybercampus invigt

Nyheter » 2024-02-08
Behovet av ökad cybersäkerhet växer dag för dag. Regeringen satsar nu drygt 100 miljoner kronor de kommande åren på Cybercampus Sverige som nu invigts på KTH. Syftet med satsningen är att stärka både kompetensförsörjning och forskning inom cybersäkerhet.
2024-01-25
Efter den senaste tidens hackerattacker där bland annat universitetets IT-leverantör Tietoevry utsatts blir det tydligt hur snabbt organisationer kan bli måltavlor. Meiko Jensen, lektor i cybersäkerhet vid datavetenskap hjälper oss reda i områdena hacking och cybersäkerhet. Hej Meiko Jensen. Vad är egentligen en ransomware-attack som dessa angrepp benäms som? –  "Ransomware" syftar på en specifik typ av skadlig programvara som används av hackare för att tjäna pengar.
2023-12-08
Sju datavetenskapsstudenter har uppmärksammats för sitt vad lärare beskriver som ”enastående” projektarbete i kursen Software Engineering vid datavetenskap.
2023-11-15
Det finns otaligt med samhällsviktiga enheter i världen som förlitar sig på att anslutningen till mobila och digitala tjänster fungerar på ett effektivt sätt. DRIVE-projektet (Datadrivna latenskänsliga mobila tjänster för ett digitaliserat samhälle) ska bland annat undersöka hur latenskänsliga mobila tjänster kan designas på ett så optimerat, säkert och energisnålt sätt som möjligt.
2023-09-20
Under torsdagen 14 september hölls ett öppet Colloquium-seminarium vid datavetenskap där Marco Neri från telekommunikationsföretaget Rohde & Schwarz berättade om lösningar och mätningar inom 5G. Sedan 2018 är Marco Neri involverad i gemensam forskning i samarbete med Karlstads universitet. Forskningsaktiviteten är ett av de första samarbetena i Europa för att mäta och analysera 5G-mobilnätverksprestanda.
2023-09-12
I budgetpropositionen för 2024 föreslår regeringen att Cybercampus Sverige ska inrättas för att stärka både kompetensförsörjning och forskning inom cybersäkerhet. Simone Fischer-Hübner, professor i datavetenskap på Karlstads universitet, sitter i planerings- och projektgruppen för Cybercampus och har en aktiv roll i det nya svenska cybersäkerhetslandskapet. –  Det här är väldigt goda nyheter för Karlstads universitet.
2023-09-11
Anonymitet på webben är ett superaktuellt ämne som Rasmus Dahlberg länge har forskat kring. Med avhandlingen ”On Certificate Transparency Verification and Unlinkability of Websites Visited by Tor Users” har Rasmus nu disputerat i ämnet datavetenskap. Med en civilingenjörsutbildning i botten har Rasmus disputerat, undervisat i datasäkerhet samt arbetat deltid på företagen Mullvad VPN och Glasklar Teknik.
2023-06-22
Mobilnäten utvecklas ständigt för att möjliggöra förbättrad genomströmning och låg latens för applikationer. Det har dock visat sig att nuvarande standardalgoritmer för överbelastningskontroll kan orsaka långa fördröjningar i mobilnätverk på grund av övertilldelning av buffertar. I sin avhandling har Habtegebreil Kassaye Haile undersökt prestandan hos två möjliga lösningar på detta problem. Internet är under ständig utveckling.
2023-05-26
Edge computing är en av drivkrafterna för framtidens industrier och en grundläggande komponent i 5G-nätverk, säger professor Javid Taheri. Han har nyligen publicerat en referensbok i ämnet, Edge Intelligence: From Theory to Practice.
2023-04-28
DRIVE:s tredje delprojekt, "Service optimization in federated edge platforms", syftar till att utforma och utveckla lösningar baserade på artificiell intelligens och maskininlärning, för att optimera prestandan hos tjänster för augumented reality och virtual reality på plattformar som använder sig av edge computing.