E-posten fungerar igen efter nätfiskekampanj/email works again after phishing attack
2018-03-19På grund av ett nätfiske mot Karlstads universitet i förra veckan blev Karlstads universitet under ett par dagar svartlistade hos Microsofts e-postadresser. Blockeringen hävdes under onsdagskvällen och det går nu att skicka e-post till dessa adresser som vanligt.
På grund av ett nätfiske mot Karlstads universitet i förra veckan blev Karlstads universitet under ett par dagar svartlistade hos Microsofts e-postadresser och kunde inte nå e-postadresser som @hotmail.com, @outook.com och @live.se.
Blockeringen är sedan niotiden onsdag kväll hävd, och det ska gå att skicka e-post till dessa adresser som vanligt.
------------------------------------------------------------
Då nätfiskarna lyckats komma åt inloggningsuppgifter cirkulerar nu ett e-postmeddelande med en uppmaning om inloggningsuppgifter, som ser ut att komma från en anställd vid Karlstads universitet.
Det viktigaste att komma ihåg är att aldrig lämna ut sina inloggningsuppgifter i ett e-postmeddelande eller via en länk i ett meddelande – även om e-postmeddelandet ser ut att komma från Karlstads universitet. Karlstads universitet kommer aldrig någonsin fråga efter dessa uppgifter i ett e-postmeddelande.
Då ett stort antal ”spam-meddelanden” nu skickats ut från konton där användarnamn och lösenord lämnats ut (KauID) har det fått konsekvensen att Karlstads universitet blivit tillfälligt svartlistade av till exempel Microsoft. Det gör till exempel att det just nu inte är möjligt att skicka mail från en Kau-adress till en Hotmail-adress, Live.com eller Outlook.com. Blockeringen kan ligga kvar i ett par dagar.
IT-avdelningen jobbar nu intensivt för att lösa blockeringen och identifiera hur många som kan ha lurats av nätfisket. Är du osäker, eller vet att du har lämnat ut dessa uppgifter är det oerhört viktigt att du byter ditt lösenord så fort som möjligt, och meddelar Studentsupporten på studentsupport@kau.se Då kan vi hjälpa till att begränsa skadan.
Du byter lösenord via denna länk: https://qpm.kau.se
English version below:
Due to a ‘phishing campaign” against Karlstad University last week, we have been blacklisted for a few days at Microsoft's email addresses. The block is now lifted and all email should operate as normal.
Due to a ‘phishing campaign” against Karlstad University last week, we have been blacklisted for a few days at Microsoft's email addresses and could not reach e-mail addresses like @hotmail.com, @outook.com and @live.se.
The block is now lifted and all email should operate as normal.
----------------------------------------------------
Currently, Karlstad University is subject to a phishing attack that tries to trick users into revealing their login details (KauID).
Since the phishers did manage to access someone’s login details, an email is circulating that appears to have been sent by a Karlstad University employee.
It is important never to reveal your login details by email or via a link sent by email, even if the email appears to come from Karlstad University. Karlstad University will never request these details via email.
A large number of spam emails have been sent from the accounts of which user names and passwords (KauID) had been revealed, and as a result Karlstad University has now been temporarily blacklisted by Microsoft, for example. At present, it is therefore impossible to send email from a Kau account to Hotmail or Outlook.com addresses.
IT Services are working intensively at resolving the matter and identifying how many users have been tricked by the phishing attack. If you are uncertain whether you have revealed your login details, or if you know you did, you need to change your password as soon as possible. You also need to notify Student Support Services at studentsupport@kau.se so that we can try to limit the damage caused by the attack.
Use this link to change your password: https://qpm.kau.se