• 2024-03-28

De förvandlar industrins rester till värdefullt gödningsmedel

I en unik satsning samarbetar Karlstads universitet och företag för att bättre ta vara på industriers sidoströmmar och byta ut ändliga resurser mot förnybara. Målet är att utveckla ett nytt gödningsmedel, som sluter skogens kretslopp och skapar värden för både marknad och miljö.

Det mineralgödsel som vanligtvis används för skogsmarker består av ändliga resurser och kräver mycket energi att framställa. Nu utforskar ledande branschaktörer om en ny typ av gödsel, baserad på näringsrika restflöden från massa- och pappersbruk, kan ersätta den traditionella metoden och minska skogsbrukets klimatavtryck.

• 2024-03-27

Prestigefyllt anslag till forskare vid Karlstads universitet

Stephen De Lisle, biologiforskare vid Karlstads universitet, är en av de fyra mottagarna av Swedish Foundations Starting Grant, SFSG, ett initiativ samordnat av sju forskningsfinansiärer för att stödja framstående forskare vid svenska lärosäten. Hans nya forskningsprojekt syftar till att avslöja hur utvecklingen av könen har påverkat den mångfald vi ser idag.

Anslag från SFSG riktar sig till framstående unga forskare vid svenska lärosäten som erhållit högsta betyg på sin ansökan till Europeiska forskningsrådet ERC, men inte fått finansiering på grund av ERCs begränsade budget. Anslaget till Stephen De Lisle vid Karlstads universitet är det första hittills till en forskare vid något av de nyare universiteten.

• 2024-03-26

Astronauten Marcus Wandt besöker Karlstad

Den 18 april kommer astronauten Marcus Wandt till Karlstad för att dela med sig av sina erfarenheter från rymden. Marcus, den tredje svensken i rymden, tillbringade 22 dygn ombord på den internationella rymdstationen ISS i januari.

Under dagen kommer han att göra studiebesök på Embracer Group och det nybyggda Kronoteket på Kronoparken för att möta elever och berätta om sina rymderfarenheter.

• 2024-03-26

Ny prefekt på institutionen för ingenjörsvetenskaper och fysik

Mikael Grehk, professor i materialteknik, är från 1 april ny prefekt på institutionen för ingenjörsvetenskaper och fysik.

- Jag ser fram mot det nya uppdraget som prefekt för institutionen, säger Mikael Grehk. Institutionens verksamhet omfattar undervisning och forskning som syftar till att utveckla våra förmågor att möta framtidens utmaningar. På institutionen kombineras grund- med tillämpad forskning inom elektroteknik, fysik, material och maskinteknik. Forskningen har en stark koppling till våra fem utbildningsprogram.

• 2024-03-25

Posterutställning och nationellt möte om att främja folkhälsan bättre

Under förra veckan lystes aulafoajén på Karlstads universitet upp med en inspirerande posterutställning, skapad av studenterna inom folkhälsovetenskap. Den gav en inblick i studenternas praktikperioder och hur de har arbetat för att främja hälsa, förebygga ohälsa och förstå de komplexa faktorer som påverkar vårt välbefinnande. I samband med utställningen samlades det nystartade nätverket Nationellt konsortium för hälsopromotion, NKHP, som består av en rad lärosäten i Sverige som har utbildningar inom idrott, hälsa och folkhälsa. Nätverkets fokus ligger på arbetsmarknad, utbildning och opinionsbildning inom området.

Studenter från Karlstads universitets folkhälsovetenskapsprogram har delat med sig av sina praktikupplevelser genom en serie informativa och kreativa affischer. Dessa illustrerar inte bara hur en folkhälsovetare kan arbeta, utan också hur olika praktikplatser och projekt kan påverka hälsa och välbefinnande.

Unika projekt och internationella erfarenheter

• 2024-03-13

Tommy Gustavsson är Bästa lärare 2023!

Nu är det avgjort. Karlstad Studentkår har utsett Bästa lärare 2023 och han heter Tommy Gustavsson! Tommy är lärare i fysik och programledare för Tekniskt-naturvetenskapligt basår och han fick motta sitt diplom i Gläntan idag. Moa Andersen, utbildningspolitiskt ansvarig på Karlstad Studentkår, lyfte engagemanget från studenterna som lämnat in 146 nomineringar.

Det var en rörd och mycket glad Tommy Gustavsson som tog emot priset.

– Det känns fantastiskt, jag är lite skakig faktiskt, sa Tommy med blommor och diplom i hand.