Ingrid Mossberg Schüllerqvist
Forskning
Mitt forskningsintresse riktas mot bedömningsfrågor inom svenskämnet i ungdomsskolan, ämnesdidaktik i skola och högre utbildning. Jag arbetar också med forskningscirklar i svenska tillsammans med lärare i ungdomsskolan. I vår avslutas två större projekt: en forskningscirkel i svenska, norska och danska med ett Learning studies inspirerat arbetssätt tillsammans med lärare i Sverige, Norge och Danmark och ett Skolverksprojekt med åtta värmländska läs- och skrivutvecklare i åtta kommuner.
Tillsammans med fil dr Peter Andersson vid Svenska språket undersöker vi i en pilotstudie, hur svensklärarstudenter bygger upp en ämnesförståelse och en ämnesidentitet i svenska.
Utvalda publikationer
Ingrid Mossberg Schüllerqvist och Christina Olin-Scheller Fiktionsförståelse i skolan. Svensklärare omvandlar teori till praktik, Studentlitteratur 2011.
Ingrid Mossberg Schüllerqvist och Christina Olin-Scheller "Mellan teori och praktik. Svensklärares teoriomsättning om text, läsare och läsning" i Lärare som praktiker och forskare. Om praxisnära forskningsmodeller, Forskning om undervisning och lärande nr 5 feb 201.
Ingrid Mossberg Schüllerqvist "Ämnesdidaktisk forskning om universitetsundervisning?" i Parmenius Swärd och Martinsson (red) Ämnesdidaktik - dåtid, nutid och framtid. Skrifter från Forum för ämnesdidaktik, Linköpings universitet nr 1, 2011
Ingrid Mossberg Schüllerqvist "Bedömning och betygssättning i svenska" i Betyg i teori och praktik, Gleerups förlag, 2012 under publicering.
Publikationer
- , 2017
- Christina Olin-Scheller, Ingrid Mossberg Schüllerqvist, 2011
- Christina Olin-Scheller, Ingrid Mossberg Schüllerqvist, 2011