Ingela Leibring

Forskning
Min licentiatavhandling heter Metodrumsundervisning och är en kvalitativ studie av simulering inom vård- och omsorg (2015). Metodrumsundervisning är en betydelsefull del av utbildningen för blivande undersköterskor på kommunal vuxenutbildning, där de får möjlighet att träna på kommande arbetsuppgifter. Undervisningsmiljön kan ses som en hybrid mellan klassrum och sjukhusmiljö. En vårdlärares uppgift är att skapa en så autentisk miljö som möjligt utan patienter.
Syfte med licentiatavhandlingen är att bidra med kunskap om hur vårdlärare arbetar med simulering av arbetsuppgifter i metodrumsundervisning utifrån följande två forskningsfrågor: 1 Vilka olika typer av simuleringsaktiviteter förekommer vid metodrumsundervisning och hur används de? 2 Vilka huvudsakliga redskap (fysiska, språkliga/intellektuella) används vid simuleringsaktiviteterna och på vilket sätt?
I studien där kvalitativ innehållsanalys användes, framkommer tre olika simuleringsaktiviteter som vårdlärare arbetar med: tekniskt utförande, tolkande och bemötande. De huvudsakliga redskap som vårdlärare använder sig av är fysiska redskap, kropp/händer och språk.
Undervisning
Jag undervisar främst på grundnivå inom reproduktion, obstetrik och gynekologi samt handleder studenter med deras examensarbeten på grund och avancerad nivå.
Samverkan
Samverkan sker med forskningshandledaren Agneta Anderzén Carlsson, Universitetssjukvårdens forskningscentrum inom Region Örebro län.
Biografi
Jag fick min sjuksköterskeexamen i Örebro 1982 och min barnmorskeexamen i Örebro 1982. Därefter har jag arbetat på medicinavdelningen, gynekologisk vårdavdelningen, förlossningsavdelningen, BB och barnmorskemottagningen med ungdomsmottagningen.
Efter gymnasielärarexamen 1998 har jag tjänstgjort som gymnasielärare på ungdomsgymnasiet och vuxenutbildningen. Parallellt med detta har jag tjänstgjort som yrkesämnesdidaktiker på lärarutbildningen och undervisat blivande vårdlärare (2008-2013 och 2017 – 2018).
Därefter studerade jag på forskarskolan för gymnasielärare i yrkesämnenas didaktik och erhöll en filosofie licentiatexamen. 2015 - 2017 var jag utbildningsledare på utbildningen Barnspecialiserad undersköterska som var en ny yrkeshögskoleutbildning. Här ingick att skriva kursplaner med mera.
Jag anställdes hösten 2017 som projektassistent vid Karlstads universitet och arbetar nu som adjunkt.
Utvalda publikationer
Leibring, I., (2017). Simuleringsaktiviteter inom metodrumsundervisning. I A. Fejes, V. Lindberg & G - B. Wärvik (red.), Yrkesdidaktikens mångfald (ss. 59 – 72). Lärarförlaget.
Leibring, I. & Anderzén Carlsson, A., Fear and coping in children 5-9 years old treated for acute lymphoblastic leukemia- A longitudinal interview study. Journal of Pediatric Nursing, 46 e 29-e36.
Leibring, I. & Anderzén Carlsson, A., Young children’s experiences of support when having fear during treatment for Acute Lymphoblastic Leukemia - a longitudinal interview study. Submitted 2021-03-05. Under review. Nursing Open.
