Carin Roos

Forskning
Forskar om
- Förskole- och skolbarn med dövhet eller hörselnedsättning, perspektiv på läs- och skrivlärande
- Tidiga möten med svensk text i en teckenspråkig förskolemiljö
- Döva barns tvåspråkighet
- Mentaliseringsutveckling och lärande hos döva spädbarn
- Speciallärares upplevelse av yrkets förändring över tid
- Barns liv och lärande i glesbygd
Doktorsavhandling
Carin Roos, Fil Dr i pedagogik, doktorsavhandling från 2004, Skriftspråkande döva barn, handlar om hur man blir en läsande och skrivande människa, i hög grad utan tillgång till ljud, i en teckenspråkig förskole- och skolmiljö.
Samverkan
Leder Mailnätverket DH FoU Nytt som utbyter information om forskning och andra aktiviteter inom forskning om döva barn och barn med hörselnedsättning
Leder Mailnätverket SoL som utbyter information om forskning och andra aktiviteter inom forskningsfältet Språk-, skriv och läslärande
Leder VIDA-gruppen träffas en gång i månaden för att arbeta med frågor om videoanalys och om att använda visuella metoder i forskning
Medlem i CSL centrumbildning på KAU gällande språk- och litteraturdidaktik
Medlem i UBB centrumbidlning på KAU om forskning gällande utbildningsvetenskap, barn och barndom
Leder SoL-projektet och dess seminarieserie
Utvalda publikationer
Avhandling
Roos, R. (2004). Skriftspråkande döva barn. En studie om skriftspråkligt lärande i förskola och tidiga skolår. (Acta Universitatis Gothoburgensis Nr 210.) Göteborg: Institutionen för pedagogik och didaktik.
Referee-bedömda artiklar och kapitel
Roos, C., & Olin-Scheller, C. (2017). Digital participation among children in rural areas. I S. Danby, M. Fleer, C. Davidson & M. Hatzigianni (Red.). Digital childhoods. New York, NY: Springer.
Roos, C., & Wengelin, Å. (2016). The text telephone as an empowering technology in the daily lives of Deaf people. Assistive Technology, 28(2), 63-73.
Roos, C., Cramér-Wolrath, E., & Falkman, K. (2016). Intersubjective Interaction between Deaf Parents with their Deaf Infants During the Infant's First 18 Months. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 21(1), 11-22. doi:10.1093/deafed/env034
Roos, C., & Falkman, K. W. (2015). Children’s and parents’ visual-tactile behaviours for getting and sustaining attention in deaf families with deaf infants- 0-18 months. Paper presented at the 22nd International Congress on the Education of the Deaf, 6-9 July, Athens Greece. Published in proceedings book.
Wengelin, Å., & Roos, C. (2015) Vi döva har som ett hemligt språk som inte hörande förstår. Om språklig rörelse och identitet i texttelefonsamtal. Proceedings from the Swedish Applied Linguistics Conference May 8-9, 2014, Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA) Published in Proceedingsbook, ASLA, Huddinge, Södertörns högskola.
Olin-Scheller, C., & Roos, C. (2015). Barn och barndom i Nätskugga. Nordic Studies in Education, 35(1), 37-50.
Roos, C. (2014). A sociocultural view on young deaf children's fingerspelling: An ethnographic study in a signing setting. Deafness and Education International, 16(2), 86-107.
Roos, C. (2013). Young deaf children's fingerspelling in learning to read and write: An ethnographic study in a signing setting. Deafness and Education International, 15(3), 149-178.
Roos, C. (2011). Flerspråkiga barn med hörselnedsättning eller dövhet - Vad säger forskningen? I K. Göransson, U. Janson & C. Nilholm (Red). Vetenskaplig artikelsamling om specialpedagogik från Specialpedagogiska skolmyndighetens konferens för Lika värde 2010. FoU nr 1/2011. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Falkman, K., & Roos, C., & Hjelmquist, E. (2007). Mentalizing skills of non-native, early signers: A longitudinal perspective. The European Journal of Developmental Psychology, 4(1) 178-197.
Roos, C. (2007). Deaf Preschooler’s Literacy Events. I M. Hyde och G. Høie (Red.) To be or to become. Language and learning in the lives of young deaf children (s.54-66). Skådalen rapportserie. Oslo: Skådalen Resource Centre & The Department of Special Needs Education at Oslo University.
Övriga artiklar
Takala, M., & Roos, C. (2017). History of change in education of pupils with severe hearing loss - Teachers' narratives from Finland and Sweden. KAPET,12(2), 39-64.
Roos, C. (2013). Mentaliseringsutveckling och lärande – Vad kan vi lära av döva barns situation. Kapet, 9(1), 19-23.
Roos, C., & Falkman, K.W. (2012). Mentaliseringsutveckling och lärande hos döva barn med döva föräldrar. Barns strategier att uttrycka och förstå egna och andras intention, i åldern 0-2 år. I Vetenskapsrådet, Resultatdialog 2012. Stockholm: Vetenskapsrådet.
Roos, C., & Takala, M. (2012). Rätt till språk! - Speciallärares berättelser om sitt arbete och sin yrkesroll. I H. Pérez Priéto & A. Löfdahl (Red.), Barn, barndomar, rättigheter och utbildningar (Vänbok till professor Solveig Hägglund). Karlstad: Avdelningen för Utbildningsvetenskap Karlstads universitet.
Roos, C. (2010). Handalfabetets funktion och användning i tidigt läs- och skrivlärande - Vad säger forskningen?, Kapet, 6(1), 73-93.
Forskningsöversikter
Roos, C., & Allard, K. (2016). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande för döva barn och barn med hörselnedsättning. En systematisk litteraturstudie. (Karlstad University Studies 2016:10). Karlstad: Karlstads universitet.
Roos, C. (2008). Skriftspråkande barn med dövhet eller hörselnedsättning. En kunskapsöversikt. Härnösand: Specialpedagogiska Skolmyndigheten.
Roos, C. (2006) Teckenspråk och pedagogik. I SOU 2006:29 Kunskaps- och forskningsöversikt. Betänkande av utredningen Översyn av teckenspråkets ställning. SOU 2006:54 (s.135-209). Stockholm: Fritzes.
Populärvetenskapliga artiklar, böcker
Roos, C. (2009). Läslära och skriftspråka – för barn med dövhet eller hörselnedsättning. Härnösand: Specialpedagogiska Skolmyndigheten.
Roos, C. (2008). Skriftspråka och teckenspråka – att ta en annan väg till skriftspråket. I B. Kullberg & C. Nielsen (Red.), Att bli en läsande och skrivande människa. Lund: Gleerups.
Roos, C., & Fischbein, S. (2006). (Red). Dövhet och hörselnedsättning. Specialpedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur
Publikationer
- Carin Roos, Christina Olin-Scheller, 2018
- Marie Tanner, Carin Roos, 2017
- Anne Lindblom, Sue Soan, Katja Dindar, Mark Carew, Eija Kärnä, Carin Roos, 2016
- Carin Roos, Karin Allard, 2016
- Marjatta Takala, Carin Roos, 2016
- Carin Roos, Emelie Cramer-Wolrath, Kerstin W. Falkman, 2016
- , 2016
- Anne Lindblom, Mark Carew, Katja Dindar, Eija Kärnä, Sue Soan, Carin Roos, 2016
- Carin Roos, Asa Wengelin, 2016
- Christina Olin-Scheller, Carin Roos, 2015
- , 2015
- Carin Roos, 2014
- Carin Roos, 2014
- Carin Roos, 2013
- , 2013
- Carin Roos, 2013
- Carin Roos, 2013
- Carin Roos, 2013
- Carin Roos, 2013
- Carin Roos, Christina Olin-Scheller, 2012
- Marjatta Takala, Carin Roos, 2012
- Carin Roos, Kerstin W Falkman, 2012
- Carin Roos, Marjatta Takala, 2012
- Carin Roos, Kerstin W Falkman, 2012
- Carin Roos, Kerstin W Falkman, 2012
- Carin Roos, Kerstin W Falkman, 2012
- Carin Roos, 2011
- Carin Roos, Marjatta Takala, Arnfinn Muruvik Vonen, 2011
- Carin Roos, Kerstin W Falkman, 2010
- Carin Roos, Kerstin W Falkman, 2010
- Carin Roos, 2010
- Carin Roos, 2009
- Carin Roos, 2009
- Cecilia Roos, Leif Stenke, Lotta Ohm, Susanne Widell, Maria Kumlin, Jan Åke Lindgren, Susanne Tornhamre, 2008
- Carin Roos, 2008
- Carin Roos, 2008
- Carin Roos, 2007
- Å. Wengelin, Carin Roos, 2007
- K.W. Falkman, Carin Roos, 2007
- Carin Roos, 2007
- Å. Wengelin, Carin Roos, 2007
- Carin Roos, S Fischbein, 2006
- Carin Roos, 2006
- Carin Roos, 2006
- Carin Roos, 2006
- Carin Roos, 2005
- Carin Roos, 2005
- Carin Roos, 2004
- Carin Roos, 2003
- Carin Roos, 2002
