Anne Lindblom

Forskning
Mitt avhandlingsprojekt handlade om musikens betydelse för barn från urfolk i B.C Canada med diagnosen autismspektrumtilltstånd. Unik tillgång till fältet har jag fått genom min styvmor och halvsystrar som är Carrier från Lake Babine Band. Avhandlingen är skriven i ett relativt nytt paradigm- Indigenist research paradigm. Den består av fyra publicerade artiklar. Jag disputerade 21 april 2017 i ämnet psykologi vid University of Eastern Finland.
Vid tre tillfällen (2017, 2020 och 2023) ska jag följa upp barnen som deltog i mitt avhandlingsarbete. När jag är klar har barnen följts i 10 år. Tre barn har valt att fortsätta. På grund av pandemin har det inte gått att samla data 2020 eller 2021 så det är oklart när nästa forskningsresa blir.
I ett projekt om lärarstudenters attityder och uppfattningar om att undervisa elever med diagnosen autismspektrumtillstånd har jag engagerat forskare från Karlstad; Joensuu, Finland; och Canterbury, England. En artikel är publicerad hittills.
Under ett lärarutbyte i Darwin, Australien genomförde jag ett litet forskningsprojekt om doctoral students perceptions of Indigenist research methodologies. Bearbetning av data pågår.
Undervisning
Sedan juni 2017 är jag lektor i specialpedagogik men jag har varit på kau sedan aug 2007.I dec 2018 blev jag meriterad i undervisning och examination i ämnet specialpedagogik. Från början var det 50% specialpedagogik och 50% musik, mest i lärarutbildningen men också i fristående kurser och lärarlyftet. Allt eftersom det blivit förändringar i lärarutbildningen har andelen musik sjunkit och från och med HT 2012 är det enbart specialpedagogik. Undervisninger sker både på campus och på distans i speciallärarprogrammet, lärarprogrammen och förskollärarprogrammet, samt utbildningar inom Skolverkets satsningar. I vår fristående kurs i specialpedagogik samt termin 3 i förskollärarprogrammet är jag examinator. Sedan 1 januari 2020 har jag min huvudsakliga anställning vid Högskolan i Innlandet, Lillehammer, Norge. 20 % arbetar jag kvar på kau och fördelar den tiden mellan ämnet specialpedagogik och Universitetspedagogiska enheten.
Samverkan
Internationellt driver jag ett forskningssamarbete med forskare från Finland (University of Eastern Finland) och England (Canterbury Christ Church University och Leonard Cheshire Disability and Inclusive Development Centre, University College London).
Honorary research fellow vid College of Indigneous Futures, Arts and Society, Charles Darwin University, Australia.
Jag samarbetare med forskare vid Samisk högskola i Kautokeino, Norge.
Biografi
At the age of 11 months, my parents and I moved from Sweden to Vancouver, Canada. I grew up there and went to schools in Vancouver, Burnaby and Coquitlam. A few years after my parent's divorce, my mother took me and my two younger sisters back to Sweden. I was 14 years old and did not speak any Swedish. My first vocation was hairdressing and I had my own beauty parlour for a few years. After that I did various jobs such as hospital cleaning, temporary music teaching and reporting for a local newspaper, Nya Wermlands-Tidningen. While doing an interview, I found out about Functionally Oriented Musictherapy, which turned out to be my first academic degree. Music and English teacher from grades 4-9 and a graduate diploma in Special Needs Education followed along with various university courses. Before becoming a lecturer in Music and Special Education at Karlstad University, Sweden, I worked in a remedial group for almost ten years. Working with children diagnosed with, for example,autism, ADHD and Tourettes syndrom, I worked with music therapy but also teaching the pupils to play rockband instruments and sing. This is where I got interested in doing research on music and autism. The interest in First Nations comes from experience and knowledge from witnessing, but also hearing stories about stimatization and marginalization of First Nations, as individuals and Nations, in BC, Canada. On April 21st 2017 I became a PhD in Psychology at the University of Eastern Finland.
Övrigt
Invald som lärarrepresentant i Lärarutbildningsnämnden för perioden 2019-2021 men fick lämna nämnden efter ett år då jag började jobba i Norge.
Publikationer
- Sue Soan, Anne Lindblom, Katja Dindar, Eija Kärnä, Mark T. Carew, 2023
- Anne Lindblom, 2022
- Anne Lindblom, Marika Falk, 2021
- Anne Lindblom, Veronica Hammenlind, Freddie Johansson, Robin Hedin, 2020
- Anne Lindblom, Susanne Hansson, 2020
- Anne Lindblom, Katja Dindar, Sue Soan, Eija Kärnä, Carin Roos, Mark T. Carew, 2020
- Anne Lindblom, Ylva Jannok Nutti, 2020
- Anne Lindblom, 2019
- Anne Lindblom, 2019
- Anne Lindblom, Eija Kärnä, Mark.T Carew, Sue Soan, Katja Dindar, Carin Roos, 2018
- Anne Lindblom, Ylva Jannok-Nutti, 2018
- Anne Lindblom, Christoffer Amsell, 2017
- Anne Lindblom, 2017
- Anne Lindblom, 2017
- Anne Lindblom, Samarra Toby, 2017
- Anne Lindblom, 2017
- Katja Dindar, Anne Lindblom, Eija Kärnä, 2017
- Anne Lindblom, 2017
- Anne Lindblom, 2016
- Anne Lindblom, Sue Soan, Katja Dindar, Mark Carew, Eija Kärnä, Carin Roos, 2016
- Anne Lindblom, 2016
- Anne Lindblom, 2016
- Anne Lindblom, Mark Carew, Katja Dindar, Eija Kärnä, Sue Soan, Carin Roos, 2016
- Anne Lindblom, 2016
- Anne Lindblom, 2015
- Anne Lindblom, 2015
- Anne Lindblom, 2015
- Anne Lindblom, 2015
- Anne Lindblom, 2014
- Katja Tuononen, Anne Lindblom, 2014
- Anne Lindblom, 2014
- Anne Lindblom, 2014
- Anne Lindblom, 2013
- Anne Lindblom, 2012
