Designing and Implementing Service Strategies
Läs mer om kursen "Designing and implementing service strategies" - en kurs på avancerad nivå för yrkesverksamma som gavs under 2020 inom ramen för ISE!

Varje företag behöver en affärsstrategi och att utveckla en konkurrenskraftig strategi är en central uppgift. Att kunna implementera strategier på ett framgångsrikt sätt är minst lika viktigt och en stor utmaning. Denna kurs handlar om hur du utifrån, både ditt företag och omvärldens förutsättningar, kan skapa och implementera en långsiktig, konkurrenskraftig och hållbar affärsstrategi.
Målgrupp
Kursen vänder sig till personer som arbetar med affärs- och verksamhetsutveckling och som vill lära sig mer om vad som krävs för att driva en konkurrenskraftig verksamhet.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att ge deltagarna en ökad förståelse för komplexiteten i att driva en lönsam tjänsteverksamhet. Deltagarna kommer att få ökad kunskap och verktyg för att driva strategiprocesser. Genom ett nätbaserat simuleringsprogram får deltagarna praktisera olika steg, från design till implementering, i processen och möjlighet att kunna studera och utvärdera sina resultat tillsammans.
- Modul 1: Startfas (vecka 1-4)
- Modul 2: Lärofas (vecka 5-8)
- Modul 3: Operational Management (vecka 9-12)
- Modul 4: Strategic Management (vecka 13-16)
- Modul 5: Transition Management (vecka 17-20)
Föreläsare
I kursen medverkar flera forskare från CTF.
Genomförande
Kursen är på avancerad nivå. Kursen ges på deltid och genomförs på distans. Den innehåller två träffar på Karlstads universitet - en uppstartsträff och en träff vid kursavslut. Kursen förutsätter aktivt deltagande såväl individuellt som i grupp. Kursspråk är svenska och engelska.
Examination
Efter avslutad kurs erhålls ett kursintyg. För den som önskar, och som uppfyller behörighetskraven, finns möjlighet att examineras för att erhålla 10 högskolepoäng. Kursen examineras muntligt och skriftligt genom aktivt deltagande i det nätbaserade simuleringsprogrammet.
