2024-05-30
Tack vare stöd från Anderstiftelsen är Centrum för tjänsteforskning (CTF) glada att välkomna Pascal Le Masson som gästprofessor. Hans forskningsintressen kretsar kring design, innovation och management. Pascal Le Masson är utbildad ingenjör och professor vid MINES ParisTech – PSL Research University.
2024-05-30
Ett nytt samarbete mellan installationsbranschen och akademin ska resultera i korta och behovsanpassade kurser inom hållbar utveckling och fastighetsautomation, med start i januari 2025.
2024-05-29
Måndag 3 juni arrangeras ett panelsamtal om AI i Lagerlöfsalen. Efter samtalet är det öppet för frågor från publiken. Medarbetare och studenter hälsas välkomna. I panelen deltar bibliotekschef Jörg Pareigis, prorektor Margareta Friman, lektor Karin Thörne och forskarna Matthias Beckerle och Kristian Petrov. Samtalet modereras av Sofia Sundqvist, Institutionen för språk, litteratur och interkultur. Ingen föranmälan krävs Plats: 1A 305 (Lagerlöfsalen) Tid: 3 juni, kl.
2024-05-28
Intresset för hållbar energiproduktion är stort och pellets är en energikälla som är både effektiv och förnybar. En nyligen publicerad avhandling handlar om hur man genom olika sågspånsblandningar och lagringstider kan tillverka pellets på effektivare sätt. – I min forskning har jag tittat på hur sågspån från trädets olika delar påverkar slutprodukten och vilken roll torkprocessen har, säger Workson Siwale, som nyligen disputerat i ämnet miljö- och energisystem.
2024-05-27
”För varje komplext problem finns det ett enkelt svar – och det är fel”. Det är ett citat* som Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, gärna använder sig av när det gäller digital skolutveckling. – Det är dags att sluta leta efter de enkla svaren.
2024-05-27
Axel Isberg, 19 år, student vid Elitidrottsuniversitetet, Karlstads universitet blev nyligen europamästare i utrustat styrkelyft vid junior-EM i Luxemburg. Detta blir tredje gången gillt eftersom han tagit guldmedaljer vid europamästerskap även 2022 och 2021. Sammanlagt lyfte Axel Isberg nästan ett ton och slog juniorrekord i tre moment. Vi säger stort grattis! – Tack, det var kul, det är lika kul varje gång.
2024-05-24
...du och en ensemble från Musikhögskolan Ingesund spelade traditionsenligt under Polarpriset tidigare i veckan. Var och när spelade ni i anslutning till prisutdelningen? Vi spelade i början av röda mattan utanför Grand Hotel när alla gästerna anlände, från kl. 16.00 och en dryg timme tills kungafamiljen anlände. Hur kändes det att spela för hela Sveriges musikerelit samt för pristagare och andra influgna musiker? – Det var en fantastiskt häftig och rolig upplevelse.

Hallå där, Antoine Bordas

Nyheter » 2024-05-24
Antoine Bordas, doktorand vid CTF, berätta om din bakgrund – Jag är för tillfället inne på mitt tredje år på forskarutbildningen. Mina handledare är Pascal Le Masson och Benoit Weil vid Mines Paris – PSL i Frankrike, där jag också tog min ingenjörsexamen, med inriktning på maskinkonstruktion (engineering design) och innovationsledning (innovation management).

Hallå där, Antoine Bordas

Nyheter » 2024-05-24