Disputation i informatik
Malin Wik försvarar sin doktorsavhandling “Prototyping with purpose: Increasing participatory design with malleable interactive prototypes”.
Sammanfattning
Användares deltagande i IT-systemdesignprocesser är en demokratifråga, inte minst i vårt samhälle som genomgår en digital transformation. Malin har undersökt hur formbar interaktiv prototyping kan öka användares medverkan i IT-systemdesignprocesser och för att öka omfattningen av deltagande design.
Detta har undersökts dels i ett samskapande av en applikation på ett sjukhus med medborgare som meddesigners, och dels i deltagande design drivet av grupper av gymnasieelever som en del av deras digitala kompetensundervisning. Studien visar att formbara interaktiva prototyper ökar användares informerade inflytande, möjliggör samskapande och ett ömsesidigt lärande mellan designer och användare.
När formbara interaktiva prototyper används för ungas lärande, tydliggörs bl.a. rollen användaren och IT-systemet har under interaktion, samt möjliggör för elever att uppleva demokratiskt utformade IT-systemdesignprocesser.
Dessa slutsatser utgör ett starkt argument för skolpolitiker att föra in ett vidare perspektiv på digital kompetens i läroplaner, samt för skolledare och lärare att överväga hur undervisning kan utformas för olika utbildningsprogram.
- 14 juni
- 13:15
- 11D247
- Zoom-länk kommer